Tailsweep Analytics Nina, mamma till Hugo o tvillingarna Max o Vincent -

Dialekter.

Jag sitter just nu och läser om alla olika dialekter i sverige..
jag hör till dalmål, sveamål.
Men jag pratar inte direkt så, jag har ingen speciell dialekt.
Jag är uppvuxen i Selja, och min låtsaspappa m.familj pratar nåt mål ibland, typ seljamål eller va de heter, men annars har jag inte vuxit upp med något speciellt. Jag kan inget om det och är inte intresserad av att lära mig heller.

Folk brukar tro att jag kommer från skåne eftersom jag inte kan säga R. vet inte varför jag inte kan det, har aldrig kunnat det och vet inte om jag kommer göra det sen heller.
Det är en sak jag har blivit mobbad för i mitt liv, men nu bryr jag mig inte.

Jag tycker det är så otroligt fult när folk försöker prata mål, när dom inte ens hör hemma där.
Typ folk som pratar göteborska fast dom har bott i dalarna hela sitt liv, t.ex. det är väl la bra..
Det låter så fult, så fel. Det passar inte med resten av personens dialekt.
Lika med dom som försöker prata stockholmska, fast dom egentligen pratar typ moramål.

Haha, jaja.. ska väl fortsätta plugga..
tack och hej.

Kommentarer
Postat av: Nanne

Ja, jag bryter nog både på finska, svenska och älvdalska. Jag har bott i Älvdalen i 12-13 år, så det har fastnat.Hör i8nte själv hur jag låter, men många har undrat om jag är från älvdalen..hahahaha.

Kram kram

2009-12-16 @ 13:51:42
URL: http://louko.net

Skriiiiv =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback