Tailsweep Analytics Nina, mamma till Hugo o tvillingarna Max o Vincent -

Gnäll..

Man kan ju bli irriterad för mindre alltså..


Jag vet så många som är arbetslösa.

Och vissa bara gnäller och gnäller, på att dom inte har några pengar, på att arbetsförmedlingen suger osv.

Men va fan. Det är ju upp till en själv att skaffa jobb, arbetsförmedlingen skaffar inte jobben åt en!
Och man måste ju göra sig hörd, ringa runt och säga att man finns till företagen.
Det kommer inte komma någon och knacka på dörren och erbjuda ett jobb bara sådär liksom.
Och det är så många som skyller på att dom är deprimerade och inte kan jobba, så dom försöker sjukskriva sig för att slippa. Det är bekvämt, såklart. men ingen lösning i längden.
Been there, done that.
Det funkar inte, alla mår dåligt, men alla måste ju göra nånting av sina liv, eller ja, alla kanske inte ens vill det men då är det deras problem. Men det är upp till var och en att göra det bästa av sina liv, livet är inte lätt, man måste försöka gång på gång om inget funkar.

Sen finns det ju dom som verkligen är sjukskrivna av en anledning, men många många fejkar , och det är deras fel att dom som verkligen behöver hjälp nu inte får någon. Men är man t.ex. deprimerad så mår man inte ett dugg bättre av att gå hemma och uggla, att komma ut bland folk är bästa medicinen mot deprission. Det har jag upptäckt själv! :) Och rutiner är A och O. 

Och funkar inget ändå, så finns det andra saker man kan göra.

Som till exempel, börja plugga.

Visst att det kanske inte är så kul med studielån, men det är ju en lösning för stunden,

när man betalar tillbaka ska man ju inte betala hela summan på en gång, och under tiden som man får
studielån kanske man har en annan möjlighet att t.ex. ta körkort, och med körkort så får man fler jobb.
Om inte annat, så får man någon slags utbildning, och därmed ökar chanserna att få jobb sen.


Man måste liksom ta sig i kragen och ta sitt ansvar när man kommer upp i vuxenlivet,
så slipper man arbetsförmedlingen, soc och allt annat sånt.


Nu är det säkert nån som läser detta och blir sur,,
men det är ju såhär sanningen är.
Jag har själv varit arbetslös, och jag har valt att hellre plugga än att gå och inte göra ett piss och tvingas göra fjantsaker av arbetsförmedlingen osv.


Så sluta gnäll och gör nåt av era liv istället,
det är bara du, ingen annan, som kan fixa ditt liv åt dig.



Nu ska jag leka med Hugo, som leker med en av dom radiostyrda bilarna han fick i julklapp :)


Kommentarer
Postat av: Ida

Håller med dig!



Det är upp till var och en och fixa sina liv till det man vill att det ska vara. Absolut!

2009-12-30 @ 14:27:03
URL: http://drinkitup.blogg.se/
Postat av: Linda L

Hej! Jag tänker inte att jag blir sur över det du säger. Men jag håller inte helt med dig. Jo jag tycker inte man behöver gnälla och tjata om det.

Anstränga sig det tycker jag man ska göra till hundra procent och inget mindre.



Men sen får man också tänka att det är finans kris.

Att plugga är inget alternativ för mig. Pga personliga saker. Men ett jobb det vill jag ha och jag vet ju att jag kommer få ett tids nog.

Det gäller att ha tålamod.

Men samtidigt så är det inte lätt och man kanske ger upp efter ett tag (Det har inte jag gjort) men att plugga tror inte jag är lösningen för mig men för dig är det nog det. Det är så individuellt sånt där.



Mvh Linda

2009-12-30 @ 15:14:34
URL: http://lindasvardagsliv.blogg.se/
Postat av: Dessa

Helt rätt bruden! Till 100%

Många behöver läsa det där!

Folk borde inse att dom är lata och inte skylla på massa annat. Det är deras eget fel, deras problem att ta tag i. Om inte annat om det finns jätte speciella saker att man inte kan jobba över olika anledningar. Det kommer ingen och säger. Här får du ett jobb precis...

<3

2009-12-30 @ 20:45:33
URL: http://dessssssa.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Jag har läst din blogg tidigare och det du har skrivit är att du har socialfobi, värk i kroppen, migrän och hur många jobb har du haft? GRATTIS du har just skrivit om dig själv..



och att vara gravid är ingen sjukdom. man kan jobba/studera tills man är i 9månaden.

2010-01-01 @ 22:47:14
Postat av: Anonym

Well said! :D

2010-01-02 @ 18:35:56
Postat av: Emma F

Det var evigheter sedan jag var in på din blogg, men jag kikar ibland i alla fall. Det här inlägget var ju klockrent! Fler borde tänka som du. =)

2010-01-03 @ 17:42:56

Skriiiiv =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback