Tailsweep Analytics Nina, mamma till Hugo o tvillingarna Max o Vincent -

Dagis eller inte dagis..

Jag har hört så många den senaste tiden som typ vägrar sätta sina barn på dagis och många bara gnäller på alla som har sina barn på dagis.. Jag syftar inte på nån speciell människa med detta inlägg utan rent allmänt..


Men har man aldrig haft ett barn där, då vet man inte riktigt vad som är bra heller.
Innan Hugo började på dagis i januari 09 så tyckte jag precis likadant som dem & jag ville inte att Hugo skulle gå på dagis alls. men nu är jag nöjd med vårt beslut.


Det är ju jättebra för att lära dom det sociala, för ärligt talat så umgås man ju inte med massa andra barn flera gånger i veckan, alltså ett gäng på 10 st samtidigt, då är det bra med dagis så dom kan leka & Ha roligt, för dom har jätteroligt med varandra. Dom lär sig att dela med sig, att allt inte handlar om dom.
Dom lär sig att vara utan mamma och pappa och blir självständiga på ett helt annat sätt.
Och en viktig sak, tycker jag, är att dom faktiskt får mycket bättre immunförsvar.
Jag är så glad att jag inte jobbat när Hugo började på dagis, för dom flesta barn blir sjuka typ hela tiden det första året och man tvingas va hemma, Hugo var konstant sjuk i våras, och sen dess har han varit frisk som en nötkärna förutom magsjukan förra veckan & lite småsnorig.
Det är ju bevisat att om dom inte går på dagis och går igenom den där sjukperioden så kommer dom få lov att gå igenom den när dom väl börjat på nåt, typ skolan, och då är det ju bättre att vara sjuk på dagis än att va sjuk i skolan och missa massor.
Man lär sig mycket när dom börjar på dagis, även föräldrarna.


Alla får absolut tycka & göra hur dom vill med sina barn,förstå mig rätt. men om dom inte vet hur det är så ska dom inte gnälla på dagis & på föräldrar som har sina barn på dagis heller.



Jag personligen tyckte att det var superjobbigt att lämna Hugo på dagis, usch det var inte lätt & man kände sig inte hel & hjärtat sved verkligen.
Det är fortfarande jobbigt, jag vill såklart hellre ha han hemma. Jag saknar han hela tiden när han är där.
Men man måste tänka på barnen också, inte bara på sig själv.
Han har ju så roligt på dagis och varför ska jag hindra han?
Han är bara där 15 tim / veckan och så länge vi inte måste ha han där mer så duger det.
Det är så skönt att jag vet att han har så bra immunförsvar nu, för jag blir mycket mindre orolig så fort det är nåt skit som går för det är inte säkert att han blir sjuk, innan han började på dagis så var jag jättenojjig så fort nån var lite förkyld & var i närheten av oss..
m.m.

Jag tycker även att 1 års ålder är för tidigt för dagis, men då är dom ändå så små så dom inte förstår, det blir svårare att lämna dom ju större och klokare dom blir. Jag är glad att inte Hugo måste va på dagis varje dag typ 7-16, för de barnen är det nog rätt jobbigt..

Men jag hejjar ändå på dagis, jag tycker det är ett bra alternativ för att ens barn ska utvecklas.
Det är bara vad jag tycker, så inga sura bittra kommentarer nu tack för det är bara onödigt..



Kommentarer
Postat av: janet

Tänk att jag visste att det skulle komma ett långt inlägg på din blogg om dagis efter den där kommentaren på min facebook. Du är verkligen helt otrolig, & vet du själv vad du skriver? Jag vet inte människa i hela världen som har sån dubbelmoral som du har, när man läser din blogg så vet man inte om man ska skratta eller gråta. Ibland tror man fan att du driver me oss när du skriver? Helt sjukt. Men jag tänker iaf förklara mig en sista gång sen vill inte jag ha nånting mer me dig att göra, för jag tycker du är så himla patetisk & omogon så jag skäms. SJÄLVKLART vill jag ha Ludvig på dagis, anledningen till att han kanske inte ska gå på dagis nu är att jag ska ha en till 3 maj & att han troligtvis måste vara där 3 tim om dagen i 5 dagar istället för 5 tim om dagen i 3 dagar! Du måste ju förstå själv att man inte kan fara fram & tillbaka me ett spädbarn för tre timmar 5 dagar i veckan, det funkar liksom inte. & det där med att han måste få träffa andra barn i stora grupper gör han redan måndagar & tisdagar varje vecka för då är vi på öppna förskolan & där kommer vi självklart att fortsätta gå om han inte ska gå på dagis, sen får han självklart börja på dagis när jag ska börja jobba sen & det kommer inte bli några problem alls för honom att bli bortlämnad för han har aldrig varit blyg & är en jätte social kille & han vet att jag hämtar honom igen han anpassar sig efter det mesta! Det där me immunförsvar bygger han redan upp för fullt, han har varit förkyld konstant sen han föddes året om så det är inget som kommer bli något problem! Men om jag hittar ett dagis där dom går me på att han honom 3 dagar i veckan 5 tim om dagen så ska han självklart få gå där, eftersom att han älskar att leka me andra barn, men annars så får han nöja sig me öppna förskolan 2 dagar i veckan ett tag till & det funkar nog alldeles utmärkt! Jag vet inte hur du har uppfostrat din son eftersom att det vekar som att du tror att barn mår så dåligt av allting men min är iaf uppfostrad så pass att han kan anpassa sig efter det mesta & han mår jätte bra hela tiden! Jag tycker det är tragiskt hur du beter dig & utrycker dig hela tiden, väx upp & visa att du snart är två barnmamma för fan! tack & hej !

2010-01-28 @ 14:11:22
URL: http://janetadell.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det är ju så att barn behöver inte förskola försen dom är 3 år , alltså nödvändigtvis . Jag tycker det är bra att det finns för dom som behöver det :) Hade jag jobbat hade jag ju varit illa tvungen & lämna min dotter men jag har det fina att jag slipper. Hon har enda kunskapen om att allt inte handlar om henne , kan vara med i det sociala & lär sig nya saker varje dag. Förskola har ju nackdelen med att vissa barn KAN hamnar lite i skymundan tyvärr & när dom är små är det inget vidare. Men som sagt inget negativt om förskola, det är bra att det finns men jag kan inte förstå varför man sätter dom där om man ändå går hemma såvida dom inte skolats in & sen förändras ens situation att man är hemma då är det inte rättvist att ta ifrån dom det om dom trivs. Men jag anser att jag lär mig dotter mer & hon utvecklas snabbare om hon får vara hemma med mig, vi har öppna förskola med massa ungar där man kan leka & umgås mycket med andra som har barn så det sociala är det ingen brist på :)Sjukdoms grejen , tja min tjej är dålig om varannat för vi är ju ute bland folk & då smittas dom också ;)

2010-01-28 @ 23:03:25
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Kan även tillägga att jag var 3½ ungefär när jag började dagis, hade inga problem att släppa taget om min mamma ;) Tror det handlar om hur trygga barnen är i sig själva & hur man är som päron ;D

2010-01-28 @ 23:05:46
URL: http://onttonen.blogg.se/

Skriiiiv =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback