Tailsweep Analytics Nina, mamma till Hugo o tvillingarna Max o Vincent -

Föräldrar...

Jag följde en tråd på familjeliv där det diskuterades varför föräldrar försöker få sina barn att växa upp så fort.
Och jag håller med!

Varför är det så jäkla viktigt att ens barn ska kunna allt så tidigt som möjligt, helst före alla andra?
Det är så jävla löjligt! Varför ska det vara en tävling av allt?
Barn utveckas jätteolika och alla kan inte lära sig allt på en gång.
Man kan inte vara bra på allt, inte ens när man är vuxen kan man det.

Ofta så är det så att tjejer lär sig mycket fortare än killar,
men man ska ändå inte jämföra barn.

Varför ska man försöka få sitt barn att kunna gå innan 1 års ålder?
Att vara blöjfria så fort som möjligt?
Att kunna säga så många ord som möjligt innan det är aktuellt för barnets ålder?
Att kunna allt?

Varför skynda på deras utvecklingstakt?
Visst att man ska lära dom allt, men man behöver ju inte överdriva..
Det är inte ens bra för barn att gå innan dom fyllt 1 eftersom skelettet är för svagt för att hålla dem uppe helt och då kan dom bli hjulbenta och allt vad det är..

Barn lär sig i sinom tid, jag tror inte att det är bra att nästan tvinga sitt barn att lära sig så stora saker, det kommer när det kommer, när dom är redo för det.

Hugo var jättesen med att krypa, han ålade jättefort istället.
Sen gick han perfekt när han fyllde 1, vilket är helt normalt.
Han är inte blöjfri än, det behöver dom inte vara när dom är 2 heller..
vi pottränar men vi tvingar han inte, han tycker inte om pottan alls,
det går mycket bättre att ha han på toaletten istället och han kommer lära sig när han är redo för det.
Han var tidigt på vissa saker, men lite senare med andra saker.
Man kan inte va bra på allt!

Så låt dom utveckas lagomt istället för att göra dom så stora på en gång,
bebisar är bebisar, små barn är små barn och låt dom vara det tills det är dags, när åldern är rätt för att kunna vissa saker.

Tycker jag!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Om det nu hade varit farligt för barn att gå innan 1 pga skelettet inte orkar hålla upp dom så borde kroppen inte ens klara av det ?

Har aldrig tränat min dotter på något eller men när hon visat att hon vill så får man ju hjälpa till, trots att vi låtit henne sköta allt i sin takt gick hon redan vid 10 mån & hon är varken hjulbent eller skadad på annat vis ;)

2010-01-17 @ 14:58:22
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Annster

Instämmer! ;)

2010-01-17 @ 19:29:48
URL: http://annster.se
Postat av: Alexandra

Jag gick när jag var 9 mån & inte heller hjulben .

Dock har jag aldrig hört att en 6 mån som går så det var något nytt. Tror det är större risk att göra sina barn hjulbenta när man använder sig av gåstol mm för mycket , det däremot har jag hört talas om för vissa är ju glada för att stoppa ner barnen i en gåstol halva dagarna för det är lättare så & det är klart att benen tar stryk ;)

2010-01-17 @ 21:12:43
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Okej , det var lite kul att höra att den finns dom som faktiskt kan gå så tidigt ;)

Alla barn är olika helt klart, jag har inte sett något direkt positivt med gåstol utan de flesta jag sett har använt det mycket får barn som går "senare" men det behöver absolut inte vara något negativt i sig eller så , och självklart kan den bara vara till hjälp för andra :)

Men klart det är roligt när ens barn lär sig något oavsett om det är tidigt eller sent , men folk tar det ofta som man skryter för man är ärlig vilket är fel det med. Men att se det som en tävling förstår jag inte hur man kan göra !

2010-01-17 @ 21:29:29
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Nanne

Jag håller med dig jag!

Jag har 5 barn, och alla har varit olika. Någon varit "tidig" och någon "sen". Dom har fått lära sig då dom börjat visa intresse. Aldrig tvingat någon av dom till nått.

Rosie låg bredvid mig tills hon var 12 år (tills Jerry föddes). Då ville hon självmant sova i sin säng, i sitt rum. Sen började Jerry ligga bredvid mig i min säng, och gör det fortfarande. Han är 5 år.

Många tycker det är sjukt. Men inte jag.

Har även tre katter + en knähund i sängen också. hahahaha

Kram

2010-01-18 @ 18:44:00
URL: http://anelou.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag håller faktisk med dig! Visst kan man prova sig fram med barnen, men det här med tävling kan man lägga åt sidan!



kram

2010-01-19 @ 16:12:52
URL: http://MatildaMatsson.bloggie.se

Skriiiiv =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback