Tailsweep Analytics Nina, mamma till Hugo o tvillingarna Max o Vincent -

Minnet är bra men kort.

Jag hörde nån säga att man kan ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födesel.
Kan man det?
Jag kommer inte ihåg hur allt sånt fungerar :S
Var ändå några år sen jag fixade det där med föräldrapenning innan Hugo skulle födas..

Ni som har lite bättre minne än mig,
hur gör man? Jag vet hur man gör på fk.se, väljer dagar och så,
men inte hur man gör innan..

det är inte dags för mig än men så jag vet iaf.

När man får tvillingar så har man ytterligare 180 föräldradagar att ta ut,
så då kan jag ju ta ut kanske en månad i förväg och ändå kunna va hemma med barnen i 1 1/2 år, om jag tar ut för samma dagar som jag gjorde med Hugo, då räckte dagarna i 1 år och 3 månader.
Om allt är som det är nu alltså, om Ronny vill vara pappaledig mer eller om nåt händer med hans jobb så får vi fundera på saken då, men som det är nu så ska jag va mammaledig mest med tvillingarna.

Ronny ska ta ut sina sista 60 pappadagar för Hugo direkt efter semestern (Juli) , så
att han kan va hemma dom första 3 månaderna med våra nykläckta bebisar & Hugo :)
Tur att han har sparat dagarna, man vet aldrig när dom behövs!
Fast när man får tvillingar (eller fler) så kan både mamman & pappan vara föräldralediga samtidigt för tvillingarna om man vill och få pengar för det båda två..

Vi får se hur vi gör,
men svara gärna på frågan om ni minns hur man gör när man vill börja ta ut föräldrapenning..




Kommentarer
Postat av: Alexandra

Du måste skicka in moderskapsintyget som du får av din BM sen efter ultaljudet , sen får du hem lite papper & så sen när allt är registerat så kommer du kunna gå in & begära dagarna ;)

2010-02-18 @ 11:10:03
URL: http://onttonen.blogg.se/
Postat av: Sol Madda

Ja skickade in moderskaps intyget och begärde föräldrapeng den sista månaden.. Skönt att ronny tar ut sina pappadagar så precis när dom är nyfödda !! riktigt lyx ! Kram på er

2010-02-18 @ 17:09:07
Postat av: B R O W N S U G A R

vilken söt son du har :)

2010-02-18 @ 17:33:11
URL: http://brownsugar.blogg.se/
Postat av: marlene

när jag var gravid med Lias så tog juh ut föräldrapenning 30 dagar innan beräknad födsel=) men jag minns inte hur man gör med allt, min barnmorska i kristinehamn skickade in moderskapsintyget å sen minns jag inge mer:P vet bara att jag fyllt i papper i början å sen har jag skött allt över internet.kram

2010-02-18 @ 19:59:13
URL: http://liasmamma.blogg.se/
Postat av: ♥ L A I L A ♥

hehe ja det är svårt :P jag är i 25.e veckan så kände att det kanske var dags :P

2010-02-18 @ 23:32:36
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Sara - Alicias mamma & gravid

Är det inte 10 dagar innan bebisen är beräknad som man kan ta ut pengar?

2010-02-19 @ 06:44:49
URL: http://saralovdahl.blogg.se/
Postat av: Sara - Alicias mamma & gravid

Jaha det var bra! :)

Allt bra med er?

2010-02-19 @ 07:50:13
URL: http://saralovdahl.blogg.se/

Skriiiiv =)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback